Opinionsblogg

Min sommar med världens längsta text och många stavfel.

Hej alla läsare!
 
Just nu sitter jag på tåget som har destination Göteborg för att träffa min kära Andreas. För er som inte är facebookvän med mig utan bara en vanlig läsare så är det min pojkvän. Vi träffades i Halland i början av sommaren och, ja, jag blev visst lite kär haha. Som tur var blev han också det. Mina vänner har redan börjat klaga på att jag är nedsjuken i sms med honom hela dagarna haha. Vi är väldigt gulliga om ni nu vill veta.
 
När man träffar Andreas blir det självklart något med CUF också så i helgen går det till exempel att hitta mig i göteborgs valstuga om kvällen. 
 
Lite mer info om CUF som hänt under sommaren: Först var jag ju i Falkenberg på ny i CUF-kurs i mitten av juni, väl där fick jag extra peppen att anmäla mig till förbundstämman som skulle hålla till i mitten av juli. Sagt och gjort anmälde jag mig till det. Mellan det hann jag med att dra en riktig festresa till Bråvalla med skönaste gänget. Efter det låg jag i sängen en vecka alldeles festivalsjuk. Sen hann jag med att jobba en vecka innan stämman blev av. Jag åkte ju även på ett väldigt uppskattat förläger där man bara chillade i några dagar innan de flesta andra kom och typ badade och snackade skit. Själva stämman var fantastisk. Så mycket politik inpressad på dessa dagar med ett helskönt gäng CUFare är typ drömmen. It was a blast! Jag, som väldigt ny medlem, gick bara upp tre gånger i talastolen. Första gången pratade jag om att bälten är viktiga och bemötte argumentet om att folk ändå skulle använda bälten även om det inte var lag på det, med argumentet att man idag skiter i det totalt på bussar och förr, när det faktsitk inte var lag på det så använde inte specielt många det ändå, samt att det blir större skada under olyckor och att man även kan skada andra trafikanter lättare utan bälte. OKEJ, det där var typ den längsta meningen någonsin. Men ni fattar grejen. Bälten=bra, tycker jag. I mitt fantastiska CUF finns det människor som inte alls tror på lagar och restrektioner som inte höll med på den punkten, men det är det som är så kul, debatterna, argumentationerna vid frukosten och givetvis alla idéutbyten. Jag åkte tex dit med inställningen: Nej till Nato, och väl där, när man pratat runt och fått alla infallsvinklar, röstar ja till Nato. Den andra saken jag samlade mod till att gå upp och prata om var genmodifiering på människor. I brödtexten till den motionen fanns skrämande "motivation" till att skapa övermänniskor. Jag tror ju att man kan vinna mycket på genmodifiering och forskning inom detta område men jag vill absolut inte att vi ska börja mixtra med den mänskliga grunden. Därför la jag ett yrakande på att texten " I syfte att bota sjukdommar " kom med. Väldigt liten föränding av texten men som får inebörden att förändras en hel del. Då gick jag upp och pratade om det två gånger och det slutatde med att det gick igenom. Riktigt roligt faktiskt. Jag vet att de som varit med tidigare tycker att det är som en fis i rymden men för mig var det ett riktigt roligt ögonblick. Stämman slutade i en fest som var riktigt, riktigt trevlig. 
 
Dagen efter sitter jag och käkar lunch för sista gången på Bosön där vi varit. Det blev visst så att jag hamnade brevid Robert, en kille jag träffade på ny i CUFkursen som även sitter med i FS. Han frågade mig lite halvseriöst om jag skulle med till Emmaboda med CUF. Emmaboda, var två dagar senare. Jag blev astaggad och spenderade hela tågresen hem med att planera om arbetstider och chekade att allt gick bra. Så dagen innan Emmaboda blev det bestämt att jag skulle ner dit också. Det var assskuuuuul. Vi var ett rikgit härligt gäng och det var då jag värvade för första gången. Extra kul var att Lukas kom dit också då jag fäste mig lite extra vid alla nya som var på samma ny i CUF-kurs som mig. Vi lärde honom tex vad "titta på film" betyder haha. Värvandet gick faktsikt riktigt bra under emmaboda, vilket alltid är roltigt när man som mig är ny. De frågade mig då om jag skulle med till Östersunds storsjöyra och till Göteborgs Kulturkalas. Östersund blev spikat. Så, jag åkte hem i tre dagar för att fira min födelsedag med stor pangfest och massa vänner för att sedan sätta mig på bästa tåg till Republiken Jämtland. I Jämtland träffade jag Johanna för första gången, distriktsordförande för Dalarna, vilket var hur roligt som helst. Även ordförande Hanna var där med Robert, Magnus och Andreas.
***** AVSTICKARE : För att reda ut saker och ting så finns det två stycken i CUF som heter Andreas Eriksson. Den ena är min pojkvän och den andra är med i FS och en kille som varit med på allt jag varit på i sommar så han är en av de jag lärt känna bäst hitils. Den ena kallar sig för Andreas Eriksson den yngre (pojkvänen) och den andre för, Andreas Eriksson den Store. Jag brukar bara säga Andreas så det kan bli lite förvirrande, haha. ******
Måste bara ge lite creed till mig och Björn som var med på ALLA passen i östersund, både partisternas och förbundets. Där, på storsjöyran, gick värvningen nästan dubbelt så bra för mig som på emmaboda så det blev en rikigt hit. Måste bara inflika med att det är så störrt jävla roligt att prata med ungdommar runt om i Sverige om politik, har lärt mig så enormt mycket. Det känns typ som om jag blivit tre år äldre på tre månader. Hur som helst drog jag hem på söndagen. 
 
Väl hemma passade jag på att jobba en vecka och hålla mammas servering i chack medans hon strosade iväg på valkonventet (Inte alls avundsjuk...). Efter det var det en snabb demostration mot IS i borlänge med CUF Dalarna innan jag satte mig på tåget med samma destination som jag har nu, Göteborg. Där stod jag med på deras "demokratitorg" med det lokala distriktet plus Andreas den Store. En helskön vecka. Verkligen. Dagen efter jag kommit hem började skolan. Haha, jag har verkligen haft fullt upp hela sommaren, men måste typ vifta lite framför näsan på er med att jag har välrdens roligaste hobbie. 
 
Två dagar efter göteborg hade vi Valfest i borlänge då Matilda Molander kom och drog asbra debatt-tips. Ja, på tala om debatt, har jag berättat att jag ska ha fem debatter och ett bokbord? FEM DEBATTER. Man bha, aa hej jag heter Sol och jag har varit med i 3 månader och gillar CUF. Typ det kommer jag säga. Nejdå, men ha översende med att jag är typ jättenervös. Men det kommer självklart bli roligt också. Haha, alltid när jag ska göra något kastar jag mig in med huvudet före. Jag har fått stressutslag på händer och fötter, men men, tror mest det är pga skolan. Helst skulle jag ju göra sånt här varje dag. 
 
Var ute med några vänner här omdagen också, det är så roligt, alla bekanta, typ facebookvänner, kommer fram och frågar mig massa om politik nu. Samma i skolan. Kan berätta att mina nära vänner är vääääldigt trötta på att höra om varför förnyelsebar energi är så bra, varför RUT både är feministiskt och jobbskapande och varför LAS är diskriminerande. Haha. Nu är jag framme i gbg om 20 minuter så ska försöka avsluta den här trista novellen.
 
Igår blev jag även inbjuden till valvakan i Stockholm vilket gjorde mig hur glad som helst. 17 dagar kvar. Massa debatter, kampanjande, skolarbeten, bokbord och diskutioner ska hinnas med på den här tiden.
 
Let's go. 

Kommentarer

Kommentera