Opinionsblogg

Second hand- fobi

 
Tjenare.
 
Jag har såhär en rätt pin grej som jag försöker jobba med...det är second hand skräck. Jag får rysningar när jag är inne på sacond hands och typ dör om jag måste ta i något av det. Men jag har bestämt mig för att komma över det här och istället för att träna som aldrig fungerar så kommer mitt nyårslöfte i år vara att inte köpa några nya kläder med vissa undantag. Dessa undantag kommer tex vara studentklänning, underkläder och strumpor sedan även vissa skor eftersom skor på second hand ofta kan vara ingångna på ett sätt som inte passar ens fot. Det här gör jag inte endast för att övervinna min skräck för begagnade kläder utan mest för att försöka ändra min livsstil att vara mer miljövänlig. I nästan alla kläder som produceras finns det väldigt mycket kemikalier som skadar vår miljö, främst vatten. Om det här inte räcker för att ställa om så har jag hittat en bra lista från http://livinggreen.se/ som åtminstånde övertygade mig.
 

1. Bli unik
Även om det finns mycket av dagens mångproducerade varor att köpa second hand, så är det också lättare att hitta det där unika som sticker ut. På begagnatmarknaden kan du även hitta både omgjorda och helt hemgjorda prylar.

2. Minskade gifter i vardagen
Ett begagnat plagg har ofta redan tvättats ett flertal gånger, vilket gör att kemikalier som tillförts plagget vid tillverkningen har hunnit tvättas bort. Detta gäller även andra, större, textilier som soffor och liknande där kemikalierna har minskat med vädringar och liknande.

3. Inget bidrag till sopberget

När du köper något som någon annan inte vill ha längre bidrar du också till att en vara tas om hand istället för att hamna på sopberget. Gör detsamma med de saker du själv rensar ut så är cirkeln sluten.

4. Öka statusen på second-hand
När du köper begagnat istället för att köpa nytt bidrar du också till att efterfrågan på nytillverkade saker minskar, vilket är bra för miljön. Det kommer till nytta när du själv ska sälja saker vidare.

5. Bättre ekonomi
Din ekonomi kommer också att tacka dig. För även om det finns olika prisklasser även för begagnade varor, så är det bra mycket billigare än att köpa motsvarande sak ny.

 

För mig är alla dessa anledningar till att handla second hand viktigt. Men en behöver inte BARA köpa kläder på second hand för att bidra till miljön, plånboken eller till en unik cool stil. Det räcker med att försöka någon gång ibland, det lilla gör skillnad. För mig är miljön viktig, jag har tex valt att köpa en ekologisk och organsiks studentmössa men jag gillar när eknomi bidrar till att ge oss en knuff. Det ska vara billigt och kul att göra det. Second hand är nästan alltid billigare och därför känns det också kul, samma med min mössa, den kostade tillslut mindre än mina vänners trots att jag lagt till grejor för att göra den minst lika snygg. 

Om alla levde som vi gjore i Svergie skulle det behövas tre jordlot. Kan vara värt att påminna sig om. Hoppas att ni hittar på något roligt och inspererande nyårslöfte. Komentera gärna om ni har några asbra förslag att dela med er av. Jag övervinner mig rädsla kanske är det dags att du gör detsamma?

Kommentarer

#1 - hey gurl

Gissa vad?! Jag håller på att vinna över min dyslexi och nu kan jag nästan skriva en hel novell utan med några skrivproblem längre! Tack så mycket för dina tips och du gav mig en sådan motivation att fortsätta kämpa och hitta hjälp angående min dyslexi, Tack så mycket, jag älskar dig!

Svar: Åh men vad glad jag blir för din skull. Det är bara att fortsätta kämpa och aldrig ge upp! Varma kramar till dig. :)
Sol Höglund

Kommentera