Opinionsblogg

Blunda inte för rasisterna



Idag var dags att visa att vi inte accepterat rasister "eller" SD. Äntligen känner jag bara. Jag och Felicia fyllde på med sushi innan de oväntade högljudda manifestationen som blev av. Det var egentligen tänk att endas vända ryggen åt dem men vi kände elden i våra kroppar och gick därifrån för att lyssna på en talare som stod en bit bort. När Jimmie började komma till sitt slut på sin propaganda/tal började vi gå dit. Vi stannade tills alla smygrasister, nazister och rasister hade lämnat platsen. Ikväll fick jag ett hopp om Falun. Det finns potential för den här staden och speciellt de unga i den. Förresten när vi ändå pratar om politik kan jag med glädje berätta att jag äntligen tagit steget och gått med i CUF. Så jag hoppas få engagera mig mer i politik nu framöver. 
 





 

Kommentarer

#1 - anonym

CUF är det Centerpartiets ungdomsförbund?

Svar: Ja precis :)
Sol Höglund

#2 - anonym

Alla människors förfäder kommer från Afrika och alla människors förfäder var färgade. Det fanns inga vita människor från början. Människor vandrade ut från Afrika till resten av världen och det som gjorde att människor ändrade utseende och färg allteftersom de vandrade var att det var ett annat klimat dit de vandrade. Det finns en sevärd film som heter Skin om en sann historia där två vita får ett färgat barn. Du kan läsa om den via den här länken: http://www.discshop.se/filmer/dvd/skin/P79546
Tyvärr har den utgått.

Andra sevärda filmer som handlar om rasism är t.e.x Rosewood som är en sann historia och serien Rötter som också är en sann historia. Rosewood är svår att få tag i. Jag såg den på tv för många år sedan och försöker få tag i den. Men jag har endast fått tag i en amerikanskt version av DVD som inte går att spela på svenska DVD spelare. Men det finns klipp om den filmen på youtube, t.e.x denna trailer: https://www.youtube.com/watch?v=PGfdBwqzXeA

Jag är inte emot att det finns färgade människor. Men jag är däremot emot vissa idéer inom religionen Islam som t.e.x att kvinnor måste bära slöja eftersom jag tycker att det är kvinnoförtryck. Men det tycker jag är en annan sak. Tycker inte du det?

Svar: Ja och jag tycker även att det inte spelar någon roll vad man har för hudfärg, ögonfärg eller hårfärg eftersom vi alla är människor. Tack för tipsen på filmer låter intressant ska kolla upp dem!
Sol Höglund

#3 - anonym

P.s: Jag gillar inte heller Sverigedemokraterna hoppas jag att du förstår?

Svar: Jo jag förstod det, jag gillar inte deras åsikter då det inte känns speciellt verklighetsrelaterat
Sol Höglund

#4 - anonym

Rättelse: Det heter tydligen inte förfäder. På Wikipedia står det: Förfäder är en människas genetiska bidragslämnare, räknat från mor och far. Men alla människor är i alla fall ättlingar till en färgad kvinna från Afrika för länge sedan. Fast det kanske du redan visste?

Svar: Ja jag har hört talas om henne! Fint sätt att se på saken
Sol Höglund

#5 - anonym

Jag tycker också att det inte spelar någon roll vad man har för hudfärg, ögonfärg eller hårfärg o.s.v. Det viktiga är hur man är.

Svar: Precis!
Sol Höglund

Kommentera