Opinionsblogg

uppläxning av naiva nyliberalerna

 
– Jag ska försöka sy ihop en Ku Klux Klan-dräkt och använda vid rätt tillfälle. Om det dyker upp någon demo för rättigheten att bära niqab. Eller så får jag söka jobb i min Ku Klux Klan-dräkt och kräva att få bära min religiösa klädsel eftersom muslimer får göra det, säger Dan Park tillRealisten.se.
 

Väljer att inte visa någon av hans konst, däremot en bild och ett citat som gör att vi kanske kan få en uppfattning om den här mannen.

HEJ ALLESAMMANS!

Tänkte spinnavidare på SVT debatts ämne ang Dan Park och ytrandefriheten. Haha, de flesta kanske önsakade att jag släppt det här och att mina "icke liberala åsikter" kunde tystas med tanke på vilket ungdomsförbund jag är med i. Men faktum är, så är inte fallet. För mig har det här grott och en obehagskänsla har väckts. För första gången tänkte jag försöka prata lite om liberalism och hur jag tolkar den anorlunda mot de flesta andra som anser sig liberaler.

För er som missade debatt i torsdags så handlade det då alltså om en konstnär vid namn Dan och han har skapat väldigt annorlunda och uppseendeväckande konst, inte åt det positiva skulle jag vilja säga med en så objektiv synvinkel som möjligt. Mycket relaterat till nazism, hat mot svarta och kända personer som blivit uthängda i hans så kallade konst. Samma dag som programmet sändes dömdes han för vad jag tror var hets mot folkgrupp. Den ena sidan ansåg att han förtjänade det och att det han publicerat är vidrigt och borde fällas. Den andra sidan ansåg att det var hans rätt, hur vidrigt det än var, att få uttrycka sina åsikter i konst då det är vad vår yttrandefrihet ger oss rätt till. Direkt efter programmet skrev jag lite kort på min facebook om vad jag har för personliga erfarenheter av kränkning av "konst". Dan Bratt var denne som skulle sätta upp pjäsen. Den blev som tur var aldrig publicerad då han antagligen var rädd, till skillnad från Park, men den visades för en mindre skara på kulturrama. Och då hade jag ändå haft mycket kontakt med honom och bett honom att inte göra det.

Om ni vill kan ni här läsa fb-statusen.

 
Hur som. Eftersom det här är min blogg och jag får skriva vad jag vill, tack vare yttrandefriheten eller ja, tryckfriheten, så tänkte jag förklara mina tankar lite.

Ofta när man pratar med nyliberaler så är ofta deras försvar till de mest extrema åsikter att de ska vara konsekventa Alltså om jag har sagt att frihet är något jag försvarar så måste de vara det viktigaste i alla frågor. Lite som med FI, att feminism är svaret på alla frågor, det är så man räddar miljön, med feminism, medans i deras fall är åtgärden på miljöproblemet frihet. Om man får dra det till sin punkt är det så de flesta nyliberala tycker och tänker. För mig blir ju inte det någon logik då jag anser att man måste titta på varje enskild fråga och se vad som är bäst i det fallet. Sen kallar jag mig liberal då det oftast stämmer överens med mina åsikter. Men jag baserar inte mina åsikter på vad jag har för ideologi utan ideologin på vad jag har för åsikter. Ett tips från coachen bara.

I debatten var representanten ifrån CUF även för att det skulle vara okej med den här typen av målningar så jag vill vara väldigt tydlig med att jag endast talar utifrån mig själv nu, även om jag hoppas att CUF kommer hänga på.

Precis som med nästan all frihet tycker jag att det är bra så länge sin egna frihet inte skadar någon annan. Många fler som kallar sig själva liberaler är med på det. Däremot i debatten gällande yttrandefrihet verkar det stannat av någonstans på vägen. I det fallet ska man kunna göra vad som helst och skita fullständigt i hur det påverkar andra. Jag skulle faktiskt vilja skälla lite på SVT också, debatten handlade bara om hurvida det skulle vara lagligt eller inte, det var konstnären och hans tankar som stod i fokus. Precis som med allt annat i Sverige. INGEN TANKE PÅ BROTTSOFFREN ALLS. Det saknas helt i alla samhällsdebatter. Det finns ingen politik eller hänsyn för brottsoffer. Det äcklar mig. Om man gör någon annan illa fysiskt då är alla överens om att denna ska straffas däremot så spelar det ingen roll hur någon annan mår psykiskt Den mannen som de diskuterade har hängt ut ett flertal kända personer och kränkt en massa genom att generalisera deras stereotyp Visst måste man få ge uttryck för sånt också men någonstans måste det finnas en gräns, ett stopp. Vi måste börja ta hänsyn åt dem som det skadar och inte bara rättigheter utan även skyldigheter Tänk över dina värderingar ordentligt nästa gång som du får för dig att man bara kan ge och ge folk rättigheter. Om man inte har en gräns kommer någon skadas. Jag vet att det är tråkigt  och fantasilöst att behöva tänka så, men det är så verkligheten ser ut.Lite kort också om hur man påverkar folk att inte måla sånt: gå med i ett politiskt parti, driv igenom dina åsikter och gör en lag av dem. Man kan inte tro att missnöje kommer göra någon skillnad om man inte tar vara på sitt missnöje. Jag vet att det är många av er som anser att sånt här inte ska bestämmas av regeringen, men har ni glömt att de som sitter i regeringen är helt vanliga människor som har en åsikt och därför sitter där? För att de vill förändra? Det är exakt sånt här som man SKA bestämma över i regeringen.

Så, nu känns min frustration lite bättre. Har inte ens läst igenom det men men. :) Och ja, jag vet att jag kommer bli hatad osv och att argumenten mot den här texten kommer vara att ni blir kränkta och att det då ska förbjudas enligt mig. Men vi båda vet att det inte är så, så kan vi bara vara lite mogna? För en gångs skull.  :)

Kommentarer

Kommentera