Opinionsblogg

Sluta påstå att energidryck är farligt!

 
 
Under den senaste tiden har debatten om åldersgräns på energidryck återigen flammat upp. Senast igår drack jag av den uppiggande drycken när jag hade en utekväll framför mig och idag när plugg står på schemat så kommer jag sannolikt att ta en till. Självklart är det livsfarligt om du konsumerar flera burkar varje dag under lång tid men det är också transfetter som finns i pommes frites, socker i läsk och koffein i kaffe. Ska vi sätta åldersgräns på allt?

I helgen kom en 11 åring fram till mig på en marknad och jag la märke till att han hade en kopp med något svart i handen. ” Är det där kaffe?” frågade jag förvånat och han bekräftade att så var fallet. En 11 åring som dricker kaffe? Inget jag har sett tidigare med egna ögon men den slutsats som går att dra är att oavsett ålder så kommer barn och ungdomar få i sig koffein om de vill, oavsett om det är från kaffe, energidryck eller läsk.

Doktor Sanchis-Gomar vid Undiversidad Europea de Madrid säger i et pressmedelande att ‘'250 milliliter om dagen är inte farlig för en frisk tonåring''. Vilket är vad en vanlig burk Red Bull och Power King består av. Drycken i sig, enligt doktor Sanchis-Gomar, är inte farlig det är överkonsumtion som är farlig precis som allt annat som går att förtära.

Några som tidigare motionerat om lagstiftning på en 18-årsgräns för energidryck är Liberalerna (fd Folkpartiet). Men då skulle jag vilja fråga hur liberalt är det egentligen? Vad är poängen i att sätta åldersgränser på saker bara för att det är kul. Vi har redan en för hög åldersgräns på bolaget, på rätten att få arbeta fritt som ung och på bilkörkort. Snälla låt oss dricka läsk med koffein i utan att förstöra det också.

Visst är det ett problem med falsk marknadsföring som när Celsius säger att det är ”ett naturligt val” då de har nästan dubbelt så mycket koffein i sin dryck jämfört med konkurrenterna.  Eller Red Bull som påstår ”ger dig vingar”, jag vet inte med er men hos mig har det inte börjat växa ut något på ryggen än så länge. Fokusera på marknadsföringen istället för att inskränka oss rätten att dricka vad vi vill. Det här är faktiskt en fråga om frihet. Jag köper att butikerna i vissa fall har satt sina egna åldersgränser då de givetvis måste få bestämma över sina egna produkter men en officiell lag är att gå långt över gränsen.

Om vi förbjuder energidryck för alla under 18 år kommer vi snart se fler och fler 11 åringar med kaffekoppar i handen och vilken effekt skulle då byråkratin haft? Visserligen innehåller en energidryck mer koffein än kaffe men det hindrar inte någon från att dricka flera koppar. Argument som ”tänk på barnen” går inte hem här. Det är barnen som för en talan och det är dags att spetsa öronen åt ungdomens håll. Låt vår energidryck vara ifred tack.

Kommentarer

#1 - Emil Lindroth

Kolla fakta innan du publicerar;
http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM&sns=em

#2 - Bea

Skulle precis som Emil råda dig att kolla upp fakta innan du publicerar saker. Det är inte koffeinet i energidrycker som är farligt utan det är andra ingredienser som bland annat taurin, i mindre mängder är det inget som påverkar kroppen men liksom allt annat så är det skadligt och rent av dödligt om det konsumeras i för stora mängder. Genom att ha åldersgräns på energidrycker minskar så minskar konsumtionen och intaget av taurin och andra skadliga ämnen bland unga, ska det alltså vara något negativt?

#3 - Anonymous

Du måste skämta. Kolla upp det andra innehållet också innan du sprider sån här propaganda

#4 - Marie

Grejen e också den att ungdomar inte konsumerar 1 om dagen! varför inte ha åldersgräns på skadliga och beroendeframkallande saker! Har en 18 åring nu så hon får tyvär köpa sina sedan länge. Jag är fortfarande på henne för de påverkar henne inte bra, o de har mer blivit en trend än att de e ute efter O bli pigga. De e även hutlöst med socker så medför också viktuppgång! De används också att blanda alkohol me O ungdomar får ju så klart tag på förbjudna saker, men det är svårare O de e bra för det är ju verkligen inte nyttigt!!

#5 - Anonym

Hmm, intressant. Jag avvaktar med att bilda mig en åsikt tills att jag har tillräckligt många trovärdiga källor. Dock kan jag säga att jag är 18 år, aldrig smakat energidryck, men druckit kaffe sedan jag var 6 år (inte i stora mängder dock och inte för koffein, känner inte av att det gör mig pigg utan gillar bara smaken och dricker max en kopp i veckan)

#6 - Jesper

Du är ju helt borta, ta reda på fakta!!! Det är inte koffeinet som är farligt! Herregud vad pinsamt

#7 - Fakta

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/drycker-och-alkohol/energidrycker/

#8 - David

Nu är de taurin i som är farligt. O visst är de den stora mängden som är absolut farlig. O de är just därför de ska vara åldersgräns på det. För att allt för många unga använder energidricka istället för skolmaten. De blev ett problem. När åldersgräns sattes så hade ett par ungdomar dött o farit illa pga energidricka

#9 - Elin

Precis som flera andra har skrivit så är det inte koffeinet som är det största problemet. Det finns inte ens vetenskapliga belägg som helt kan bekräfta att koffein är farligt. Problemet med energidryck är att många blir beroende (precis som med kaffe- men hur skulle det se ut om vi idag. 2016, satte en åldersgräns på kaffe? Det är omöjligt). De som konsumerar energidrycker är generellt inte fysiskt färdigutvecklade, så både koffeinet och andra ämnen som finns i, påverkar ungdomar mer än de påverkar vuxna. Dessutom har drycken inverkan på hjärtrytmen - vilket är anledningen till att man absolut inte ska dricka det tillsammans med alkohol! Och att dricka energidryck för att orka gå ut (vilket du själv gör tydligen), orka plugga, orka vara i skolan, orka träna är att lura kroppen och dig sjölv. Om du inte orkar göra saker, ska lösningen på det problemet vara vila och inte energidryck, vilket ungdomar kan ha svårt att förstå.

#10 - Hanna

Kan inte annat än skratta åt denna text hahahahahahaha

#11 - Anonym

su´g kuk

Svar: HAhahahaahah, wow vilket svar. Grattis till årets motargument.
Sol Höglund

#12 - Anonym

Själv ligger jag här i försök nr 2 dag 1 att sluta med energidryck. 30 år nu, har druckit sedan jag var 16. Eskalerat pga stressigt jobb de senaste 7 åren... så vad händer?
4h efter att jag klivit upp har jag kallsvettningar, huvudvärk och ögonen känns som de ska ploppa ur huvet när som helst! Och hjärtat känns väldigt tydligt just nu. Varför vet jag inte.. men obehagligt är det och förjävla jobbigt!

Så FARLIGT ÄR DET TRO MIG!

Svar: Har du läst texten? Det jag säger är att det inte är farligt i måttliga mängder. :)
Sol Höglund

#13 - carl

jag gillar energidricka. Det smakar gott

#14 - carl

Hej, jag gillar energidricka. Det smakar supergott.

hejdå

#15 - jiga

jag är cool och jag gillar anton

#16 - Kim

Din rubrik lyder "Sluta påstå att energidryck är farligt!", vilket de flesta nog tolkar som att du tycker den är ofarlig. I en av dina kommentarer backar du sedan till att du egentligen bara menade att den är ofarlig i måttliga mängder. Hur ska du ha det egentligen?

Har jobbat med ungdomar i många år nu och märker en tydlig skillnad mellan de som inte dricker energidryck och de som gör det. De senare presterar ofta dåligt; är trötta när de behöver vara alerta, är ofokuserade, har inget tålamod och uppvisar dåliga matvanor.

Energidryck är rent ut sagt skit och det finns egentligen inte något positivt med att konsumera den. Den s.k. energikicken går lätt att fixa på annat sätt: bra kostvanor, motion, meditation osv. och kanske, kanske ska man helt enkelt se till att ge kroppen sömn när den signalerar för det? Jag vet - knäpp tanke! ;)

#17 - Ann-Kristin

Hej Sol, jag heter Ann-Kristin och kommer från vårdcentralen. Jag tycker att detta inlägg innehåller mycket felaktig fakta och jag råder dig att ta bort denna text innan den skadar andras hälsa. Min dotter hade en skoluppgift att skriva om energidryck är farligt eller inte. Hon använde din källa och fick sen höra från flera i klassen att det var falsk fakta och hon blev hånad och skrattad åt när hon presenterade för klassen. Din fakta påstår att det inte är farligt med energidryck men det finns flera som kommit till vårdcentralen samt sjukhuset för att dem har fått hjärtklappning och hög puls av att dricka energidryck. Dem har varit nära på att dö. När du sprider denna sorts fakta tänker ungdomarna att det inte är farligt och då dricker dem energidryck med deras vänner. Det är inte bra för ett barn att få i sig så hög koffeinhalt i en sån liten kropp. Så för både din och andras hälsa ber jag dig snällt att ta bort detta inlägg. // Ann-Kristin från vårdcentralen.

Kommentera