Opinionsblogg

Grilla meny 1

 
 
 
 
Hallåj! 
 
Igår kom mamma till Falun och hämtade mig, jag körde hem och jag skulle öva på att grilla inför grillmästarna som är nästa helg. Min första plan var att göra bbq ribs men det fanns bara tjocka revben på afärena för tydligen tog de tunna helt slut under påsken haha. Vi var då in på fyra afärer och frågade och två hade en liiiten förpackning med tjocka revben. Hur som hellst fick jag lov att tänka om där mitt i afären så den här helgen kommer jag testa en hel drös med olika maträtter att grilla. Igår gjorde jag en trerätters som jag tänkte berätta lite om.
 
Det fick bli hummer skärt och klo tillsammans med sparis som förrätt, huvudrätten bestod av lax och efterrätten fick bli grillat äpple fyllt med ljus rom och honung tillsammans med cintronkvarg. Mamma sprang runt och fotade
lite under kvällen.
 
 Här har jag gjort klart förberedelserna som måste göras inomhus och är på väg ut. ~Mammas första möte
med en iPhone~ Dock har hon en samsung därför är det inte så svårt ;)
 
 
Här har vi våra nya grillverktyg från ICA
 
Mamma fick i uppgift att tända grillen så får fixa lite här när jag kommer ut haha 
 
Tips från Coachen: Om du får marinad på fingrarna och inte har papper
 
 
 Haha här har mamma börjat hitta att det går att ha efekter i andra färger när man tar kort samt går det att vända kameran och ta några selfies
 
 
Man kan även använda fingrarna som verktyg om man har "kockhänder"
 
Dock när korten börjar se ut så här tar jag ifrån henne kameran hahaha  (skyller givetvis på fotografen) 
 
Förätten
 
Huvudrätten
 
Och efterrätten
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Feead back åt mig själv:
 
Förrätten: Hummern fick en jättegod smak och klon var vädligt saftig och god. Sjärten var dock för seg även fast den smakade bra. Sparrisen var perfekt och fick en fin underton av hummermarinaden.
 
Huvudrättten: Laxen hade behöft en aning mer salt dock är det den absolut godaste lax jag någonsin ätit. Väldigt saftig och precis rätt tillagningstid.
 
Efterrätten: Blev inte som jag tänkt mig då jag hade hoppats att äpplet skulle varit mjukare så att man kunde ätit med sked eller kniv och gaffel. Däremot blev det jätte gott med romsmaken och honungen som hade ångat in i äpplet så att det blev saftigt, citron kvargen till var kronan på verket. Verkligen hur gott som helst tror dock inte dommarna vill äta med händerna men få i så fall skära upp det åt dem innan.
 
Ja lite så blev maten, som ni hör både possitivt och negativt men det är därför man tränar! Vi mumsa på och hade en trevlig kväll.
 
 
 
Nu lär jag skynda mig för jag ska ut och tända grillen inför dagens trerätters, ni får kika in imorgon och kolla på vad det blev ;)
 
Ha en fin sommarkväll mina kära!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera