Opinionsblogg

Jag är Sol, Englas syster

 
 
Nu har det gått ett år sedan radiodokumentären kom ut som jag medverkade i. Känns sjukt att det redan har gått ett år samtidigt som det känns som att det var jättelänge sedan. När jag spelade in den hann jag bo på tre ställen, plugga, jobba och vara sjukskriven och även spela in i både Stjärsund, Göteborg och Stockholm. Det var efter den dokumentären som jag började medverka betydligt mer i olika tidigingar om Engla, livstidsstraff och saknad. Nu på slutet har jag valt att tacka nej till flera tidningar då jag blivit rädd att folk inte ska lyssna på resten av allt jag har att säga. När jag pratar jämställdhet, migration eller säkrerhetspolitik, kommer ni då se mig som den debattör jag är eller bara som Englas syster? I slutet av dokumentären pratar vi just kring det ämnet, om vem jag är, om jag är Sol eller Englas syster. Självklart kommer jag alltid vara båda och det finns inget finare på jorden än att få vara just hennes syster. För er som inte har hört den eller vill lyssna på den igen, länkar jag den här i inlägget. 
 
Nu ska jag lyssna på det igen, det är viktigt att inte glömma och jag kommer aldrig glömma henne, förlåta mördaren eller sluta kämpa för brottsoffer.
 
Länk till den kortare versionen av dokumentären hittar du här, personligen gillar jag versionen med musik bättre men det här var den enda jag hittade som de inte har tagit ner.
 
Beskrivning av barnaministeriet dokumentär: 
 
"Avsnitt 21/23

När Sol var 11 år hände det ofattbara, hennes 20 månader yngre syster försvann under en cykeltur för att aldrig komma tillbaka. Det var den 5 april 2008. Systern hette Engla. Fallet med Engla skakade om hela Sverige och fick enorm uppmärksamhet i tv, tidningar och radio. Under veckan som gick, innan man visste vad som hänt, var Sol hemma för att skyddas från all uppståndelse. Hur går man vidare med sitt liv efter en traumatisk upplevelse? I dag kämpar Sol för att inte alltid bara bli bemött som Englas syster."

 Update: 
 
Jag har nu lyssnat på dokumentären och det gör så ofantligt ont i hjärtat men jävlar vad nöjd jag är över att jag gjorde den ändå. Tack till Frida som intervjuade och spelade in dokumentären. 
 
Jag som aldrig lyssnat på poddar eller sommarpratare känner mig riktigt sugen på det, om ni vill får ni gärna läma en kommentar om vilken eran favorit podd eller radioprogram för någon utan koll. Kram!
 

Kommentarer

#1 - Sofia

Hej sol! Jag måste börja med att beklaga det hemska som hände din fina syster. Det är någonting som har berört mig så illa. Engla är jätte stolt över dig det är jag säker på. Engla kommer aldrig bi glömd. All kärlek till henne och många många styrke kramar till er❤

Kommentera