Opinionsblogg

Be om ursäkt.

 
Igår publicerades en blodig, avskräckande bild av Anders Eklund. Mördare åt 10 åriga Engla Höglund. Min syster. Precis hemkommen från ett CUF:möte som gått galant och så möts man av det. Som en känga i ansiktet, jag vet inte vad man ska säga, tänka eller tycka. Det första man möts av när man ser bilden är en misshandlad man. Min första reaktion är att jag motvilligt börjar tycka synd om mannen jag ser. Han ser smått korkad ut med sin moppemuche och är allmänt blåslagen i hela ansiktet.

Jag börjar sedan läsa artikeln. Precis som alltid är det obehagligt att läsa om en misshandel. Hur man kände obehaget vid den. Jag känner fortfarande en svag sympati, en sympati som på en sekund försvinner helt. Han har pratat om Engla. Han har våldtagit och mördat Engla och betraktas som en av Sveriges mest hatade människor och han pratar om henne. Hur kan man ta sig den friheten att prata om henne. Ilskan väcks igen. Sen blir jag ledsen och efter det trött och matt. Saknad.

Precis efter att artikeln publicerats får jag en notis från Expressen i mobilen. Försvunna Sabina är hittad efter tolv år. Visst är jag bra avundsjuk på hennes familj men samtidigt väldigt glad. Det finns lyckliga slut på skitiga historier. Det som hände Engla är fel och skulle egentligen inte ha varit en sådan här historia överhuvudtaget. Mestadels är det mördarens fel men tyvärr även statens fel också, det vill säga polismyndigheten. På 69 olika punkter har jag och min familj bevisat att polisen har arbetat fel. Leif GW Persson har varit med och vittnat framför mina egna ögon om hur man kunde veta att den som mördat Pernilla skulle mörda igen. Man kan se på statistik inom vilken radie denna person skulle mörda igen. Mitt och Englas hem ligger inom den radien. Man vet att Anders Eklund varit med på en lista på topp 100 över misstänkta enligt rikspolisstyrelsens listat. Åtta år hade man på sig och inget hände. Anders blev aldrig toppsad. När man fick in ett tips om att det skulle kunna vara Anders Eklund som mördat Pernilla blev det bara liggandes tills det redan var försent. Istället gick en skylldig man fri och kunde mörda igen. Denna gången blev det en liten flicka. Min alldeles egna kära syster.

Vi alla vet att det är fel. När man haft i uppgift som polis att rutinmässigt, väldigt enkelt kalla in ett visst antal människor men inte gjort det. Något som kunde räddat Englas liv och Pernillas familj från ett åtta års lång, mörk, undran om vad som hänt med deras dotter. Vi valde att ta upp detta i domstol. Tingsrätten totalnekade och gav oss inte ens en vettig motivation till varför. Hovrätten erkände att vi har rätt på nästan alla punkter men att de inte kan fälla staten av den anledningen att ingen visste att det skulle bli just Engla. Det är givetvist sant. Ingen visste att det skulle bli just Engla MEN man visste att det skulle bli någon och nu råkade det visst bli henne. Om det hade blivit någon annan, som vi vet att det hade blivit, så hoppas jag att de kämpat för det här. Nu blev det inte någon annan utan min syster. Därför står jag med på stämningsansökan om att försöka få ett bättre och tryggare Sverige där vi inte behöver vara rädda för att polisen inte gör sitt arbete.

Nu är det bestämt. Vi går vidare till Europadomstolen. Förra veckan skrev jag på papprena tillsammans med mamma och Torbjörn. Advokat Veronica Johansson förklarade även vad Europadomstolen kan göra som inte Sverige kan. De kan granska Svensk lagstiftning och se om det är något som inte sköts rätt efter europakonventionen vi skrivit på. Staten ska garantera ett visst skydd och säkerhet för sina medborgare, det gjorde inte vår polis då. Nu vet alla att det har blivit fel så de har börjat arbeta anorulunda. Däremot vägrar fortfarande staten formellt  att be om ursäkt och det är inte förens det händer som man till 100 % vet att staten kommer ta ansvar för sina misstag. Polisen har redan börjat jobba på nya sätt eftersom att de vet att de gjort fel. Däremot så länge staten vägrar att be om ursäkt så kommer det vara okej att göra fel. Som stat ska det inte vara okej att göra fel. Speciellt inte när det kostar deras medborgare livet. Det är därför vår stämning är så viktig. Det ska inte vara okej att göra misstag på grund av dåliga rutiner som får i konsekvens att våra nära och kära kan bli mördade. Jag tänkte att ni skulle veta det, vi fortsätter kämpa lite till. Inte bara för vår egen och Englas skull, för din skull också.

Kommentarer

#1 - Anonym

Du är så duktig Sol. Ni är alla tappra och fantastiska . Kram Anna

#2 - Patrik

Så tragiskt. På så många sätt. Men väl formulerat och dessutom är jag tacksam över den principella tydligheten.

Jag vill bara att du ska veta att det finns en för dig okänd person, som beundrar tålamodet, skrivförmågan och viljan att göra världen lite bättre. Jag önskar lycka till i det arbetet!

#3 - Anonym

#4 - Dick

Hej Sol! Ska försöka se vad du skriver, du har liberala åsikter förstår jag, och det är det är något jag inte direkt har lätt för, om det inte är är äldre "liberalism" mer. Jag röstade inte på något, och gjorde inte förra valet heller. Jag tror på värderingar själv, som jag har. Men i alla fall, vill se vad du skriver. Bästa hälsningar så länge :)

#5 - Anonym

Styrka o kärlek till er som kämpar för bättre samhälle, alla som
drabbats och alla som kan drabbas om inga ordentliga/fasta regler kommer till!

#6 - Cecilia Svensson

Lycka till. Jag tycker inte ett dugg synd om Eklund. Han valde själv att mörda och vet konsekvenserna av det. Kriminella har hederskoder. Man skadar inte kvinnor, barn eller äldre och mord är absolut out of the question. Han har mördat och torterat en ung kvinna och din lillasyster. Sådant blir man misshandlad för av andra kriminella. Det borde inte dröja länge innan någon av dem dödar honom. Det var inte länge sedan han misshandlades senast. Det är nog bara en tidsfråga. Det finna bara en som har klarat sig undan misshandel och det är Mattias Flink. Där tror jag mer på att det har att göra med hans personlighet. Han har inte varit den som har stuckit ut på något sätt och hållit sig undan andra kriminella. Han har nog varit ganska ensam under tiden han har suttit på kåken. Han har aldrig velat ha kontakt med andra kriminella och då finns det inte så många kvar att umgås med bakom muren. Flink är det faktiskt synd om för han besökte faktiskt en psykolog veckan innan mordet men fick ingen hjälp. Det handlade om att en kille i uniform kunde väl inte ha så allvarliga problem. Då måste det vara något allvarligt fel.Det fanns alltså inte utrymme för att det ens kunde exiatera. Veckan efter det drabbades han av en psykos och skjöt ihjäl 7 personer. Han fanns inte i bellastningsregistret innan. Han hade inte fått bli fänrik då. Så det som hände ser jag som en ren och skär olyckshändelse på grund av att en psykolog var så in i helvete inkompetent att jag hoppas att han blev av med legitimationen. Inte mer än rätt efter det.

#7 - Linnea G

♡Jag kan aldrig säga att jag förstår. Men det är nära!♡

#8 - Anonym

<3

Kommentera